User Experience Service

Digitalisering av produktinformation

Inom konceptet Autotech UXS kombinerar vi kvalitativt innehåll med digitala verktyg som hanterar informationsflödet
kring en produkt eller process.

Kontakta oss!

User Experience Service

Slutanvändare kräver en alltmer relevant och snabbtillgänglig information. Där står digitaliseringens möjligheter med sökbarhet och filter i centrum. Med en digital lösning för produktinformation kan målgruppen få en personlig och relevant kundupplevelse.

För att tekniska lösningar ska bidra till att lösa problem eller skapa affärsnytta så krävs oftast ett lagarbete där olika discipliner analyserar och strukturerar de strategier som tillsammans skapar värde.

Affärsnyttan

Var finns värdet och affärsnyttan med digital produktinformation?

I ett Product Information Management-flöde befinner sig Autotech i den unika positionen att vi är inblandade i de flesta stegen under produktens livscykel. Därför kan vi tidigt formulera strategier och lösningar för att bidra till en bra användarupplevelse.

Digitalisering innebär även möjligheter att monetärisera informationen, till exempel genom bra eftermarknadsinformation och e-handel av reservdelar.

Autotech UXS består av 3 komponenter

Vi nyttjar spetskompetensen från flera områden hos våra konsulter och erbjuder digitala lösningar för att leverera en digital användarupplevelse.

CONTENT

Våra konsulter skapar strukturerad produktinformation anpassad för en digital plattform där även video, animeringar och interaktiv 3D blir möjlig att konsumera.

PUBLISH

XML system som möjliggör modularisering av innehållet. Självklart kan man här även publicera på klassiskt vis med PDF.

SEARCH

Indexerar och gör innehållet sökbart och filtrerbart. Härifrån kan vi skapa valfria lösningar för hur innehållet ska konsumeras, till exempel web-portal, appar, device kopplad till produkten mm.

Värdet i den digitala informationen återfinns vid många kontaktpunkter.

Återanvändning av information och digitala assets redan i pre-sales underlättar beslutsprocessen. 3D modeller kan användas i säljverktyg och interaktiva lösningar för att demonstrera komplex USP och affärsnytta.
Digital användarmanual ger relevant information och svar på specifika frågor kring en specifik produkt. Man behöver alltså inte längre bläddra i flera hundra sidor långa dokument.
I ett större scope kan personal och återförsäljare utbildas genom digitala utbildningar, det finns då även möjligheter att monetärisera certifieringar tex.
Tid är lika med pengar vid service & underhåll. Rätt information vid rätt tillfälle skapar större förutsättningar för att lösa uppgiften både bättre och på kortare tid.
Illustrerade reservdelslistor på websida kan innebära nya intäktsströmmar om företaget vill sälja reservdelar.

Några av våra kunder

Vill du veta mer? Fråga Jonas!

Jonas Sanden

Team Lead – Technical Communication
+46 (0)10 – 492 43 55
[email protected]